Brev:
Nu er spisningen, der fylder
4. november 2007
Alder:
6 mdr.
Nu er spisningen, der fylder
Hej Helen!
Puha er det ikke det ene, er det noget andet der fylder:-)
Jeg skriver denne gang, da jeg har brug for et råd, og for at høre din holdning til nogle spise situationer med vores søn!
Først vil jeg fortælle, at da vi var til 5 mdr. undersøgelse (han var næsten 6 mdr) Havde han ikke taget på. Jeg holder det op på, at han 5 uger før var blevet vejet ved Sundhedsplejersken. Det skal dertil siges, at han ikke mangler energi:-) Han har tunge bleer, glad osv... Han er i følge læge og sundhedsplejerske meget dygtig motorisk. Lægens konklusion var, at grunden til at han ikke havde taget på, var at han brugte så meget energi på at bevæge sig - hvilket jeg sagtens kan støtte!
Jeg skulle derfor putte mere fedt i hans mad, for at give ham mere energi! Det har jeg gjort efterfølgende. Jeg har også tilført et par flaske mme, en smule smør, er det forkert???
Vores søn er 6 mdr. og vejer 7 kg, og er 68 cm lang. Jeg er ikke nervøs for hans størrelse, jeg har selv altid været meget tynd! Jeg er derimod nervøs for om han skal tabe sig, og dermed hæmme hans vækst.
Han har været super god til at spise mos - grød har han afvist et stykke tid. Jeg acceptere at han afviser det, og laver ikke ansigter m.m for at få ham til at åbne munden. Dermed ikke sagt, at jeg ikke motiverer ham, men jeg vil ikke tvinge ham til at spise! Hidtil har jeg haft det fint med, at han ikke har ville grøden om morgenen, da han har spist godt af mos frokost og aften!!! Men men men, pt afviser han også mosen til trods for at jeg tænker han burde være sulten.
Jeg tænker at det er ok/normalt, at han får en periode hvor han afviser maden- men jeg er lidt nervøs for vægten! I aften, hvor han afviste (det 3. dag) maden, smurte jeg et halv stykke bondebrød med smør og rejeost og gav ham det... han guffede det i sig:-) Han tygger fint, og jeg kan se tungen kører rundt i munden på ham...
Er det ok, jeg giver ham rugbrød, når han afviser mosen??? og hvor meget rugbrød må han få til et måltid?- her tænker jeg om han kan spise så meget at det mætter ham? Måske moser jeg hans mos for meget, måske vil han gerne have mere at tygge i?
Til morgen er jeg begyndt at lave øllebrød- det spiste han fint den første gang, men har ikke ville siden. Jeg har det godt med, at jeg selv har lavet det mad han spiser! Jeg spekulerer dog i om jeg skal købe færdig lavet grød, for at se om han vil spise det???
Alt dette resulteret i (+vintertid) at han vågner ved 3 tiden om natten, og hvis jeg ikke giver ham en flaske der, vågner han hvert kvarter indtil kl. 4-5 stykker, hvor han begynder at græde! Jeg har fuld forståelse for, at han er sulten, det vil jeg også være! men jeg tænker samtidig,(i frygt for at lyde gammeldags og hård) at han ikke "lærer" at spise om dagen, hvis han spiser om natten! (Det skal lige siges, at siden vores sidste korrespondance, fik jeg ham igen til at sove igennem, men det er som skrevet kørt af sporet igen.)